ΜΑΘΗΜΑΤΑ

ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Y 21   ΦΥΣΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΙΣ ΜΕΤΑΒΟΛΕΣ ΤΟΥ ΓΗΙΝΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ   3 μονάδες

Υποχρεωτικό μάθημα /Διδάσκεται στο 1o και 2ο Εξάμηνο

 Εξετάζονται μια σειρά από θέματα που αφορούν τα φυσικά οικοσυστήματα και τη σχέση τους με τον άνθρωπο. Μέσα από την διεπιστημονική προσέγγιση αυτών των θεμάτων αναδεικνύεται η αλληλεξάρτηση φυσικού-κοινωνικού και οικονομικού περιβάλλοντος και καταδεικνύετσι η ανάγκη ολιστικής θεώρησης στην επίλυση των σύγχρονων περιβαλλοντικών προβλημάτων.
Τα θέματα που εξετάζονται :
  Ανθρώπινες επιδράσεις στα φυσικά οικοσυστήματα., Τα σημαντικότερα περιβαλλοντικά προβλήματα , οι αιτίες και οι συνέπειες για τον άνθρωπο και τη συνέχιση της ζωής στον πλανήτη. Αναλύονται οι σχέσεις φυσικών πόρων –οικονομίας , πληθυσμιακής αύξησης και  αστικοποίησης και οι επιπτώσεις τους στο περιβάλλον.
Γίνεται αναφορά στην αειφόρο ανάπτυξη και στην κυκλική οικονομία  (το σχεδιασμό από τα απορρίμματα -σε πρώτη ύλη), την οικονομία χαμηλού άνθρακα και τις μεταβατικές πόλεις ως προϋποθέσεις για τη βιωσιμότητα του πλανήτη.
  

Y21  NATURAL AND HUMAN CHANGES OF EARHTLY  ENVIRONMENT 3 units
Compulsory course taught in 1rst and 2nd semester

A series of issues concerning natural systems and their relation to human beings are examined. Through interdisciplinary approach to these issues the interrelationship of the physical– social and economic environment is revealed and the need for holistic approaches in solving the existing environmental problems is emphasized.
The issues examined are:
Natural ecosystems, their function and human intervention on them, serious environmental problems and their consequences.
Other issues tackled include the interrelations among nature resources, the economy, the population increase and food deficiency, and the effects of urbanization on the environment. A brief historical overview of the evolution in the use of non renewable
and renewable natural resources, such as energy resources, forests, biodiversity, water, clean air and soil is also presented and the threats these resources face are indicated. Particular emphasis is given to the transition in a low carbon circular economy,  the confrontation of  nature  as teacher and as capital.  

Προτεινόμενα συγγράμματα
α Επιλογή
ΤΙΤΛΟΣ: ΛΟΓΙΚΗ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΙΑ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΧΑΜΗΛΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Κen Webster & Craig Johnson
ΕΚΔΟΣΕΙΣ : ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 2011
ΤΟΠΟΣ:ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
β επιλογή 
ΤΙΤΛΟΣ: "ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ" 
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: G.Tyller Miller
ΕΚΔΟΤΗΣ: ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΡΙΚΟΥ κ ΣΙΑ Ο.Ε
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 2004
ΤΟΠΟΣ: AΘΗΝΑ
Κωδικός Εύδοξος 14681


AEΙΦΟΡΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ,, Κ.Ταμουτσέλη
https://www.dropbox.com/s/3o905mg9z4hc41k/%CE%91%CE%95%CE%99%CE%A6%CE%9F%CE%A1%CE%9F%CE%A3%20%CE%91%CE%9D%CE%91%CE%A0%CE%A4%CE%A5%CE%9E%CE%97.doc?m=



ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

1ο ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ

Ε 32   ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
3 διδακτικές μανάδες, διδάσκεται στο 2ο Εξάμηνο
Εξετάζεται η ιστορική εξέλιξη, η φιλοσοφία, οι στόχοι και τα χαρακτηριστικά της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι συνθήκες που οδήγησαν στην παγκοσμιοποίησή της και το πλαίσιο μετασχηματισμού της σε Εκπαίδευση για την Βιώσιμη ή Αειφόρο Ανάπτυξη. Παρουσιάζεται η σχέση της με τα διάφορα προοδευτικά εκπαιδευτικά κινήματα και το θεσμικό πλαίσιο για την εισαγωγή της στο Ελληνικό σχολείο. Δίνεται έμφαση στη συμβολή της στη δημιουργία συμμετοχικών και υπεύθυνων πολιτών και την ανάπτυξη στους νέους εμπιστοσύνης και δεξιοτήτων σχεδιασμού του περιβάλλοντος μέσα από πρακτικές εφαρμογές.
Μέσα από τη θεώρηση της σχέσης σχολικού περιβάλλοντος, ολιστικών σχολικών προσεγγίσεων και βιώσιμου σχολείου και τη θεώρηση του φυσικού χώρου του σχολείου ως βασικού πεδίου παρέμβασης στην προώθηση της εκπαίδευσης για βιώσιμη ανάπτυξη, προτείνεται μια σύνθετη μεθοδολογία για την αξιοποίηση του σχολικού χώρου και δευτερευόντως των υπαίθριων χώρων της γειτονιάς ως πεδίων άσκησης των παιδιών σε συμμετοχικές διαδικασίες σχεδιασμού με στόχο τη δημιουργία βιώσιμου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Αναλύονται διδακτικές τεχνικές της ΠΕ όπως η μελέτη πεδίου, οι εννοιολογικοί χάρτες, ο καταιγισμός ιδεών, η επισκόπηση πεδίου κ.α. καθώς και εργαλεία συμμετοχικών διαδικασιών για τη χρησιμοποίησή τους στο σχέδιο ανάπτυξης ενός προγράμματος ΠΕ με θέμα το σχολικό χώρο. Παρουσιάζονται κριτήρια αισθητικά, οικολογικά, παιδαγωγικά, λειτουργικά για το σχεδιασμό της σχολικής αυλής και τρόποι ενθάρρυνσης και ενεργοποίησης της συμμετοχής της σχολικής κοινότητας για τη δημιουργία βιώσιμου σχολικού περιβάλλοντος. Παρέχονται ερεθίσματα για την ενεργοποίηση της φαντασίας και δημιουργικότητας μέσα από την κριτική ανάλυση περιπτώσεων από την Ελλάδα και το Εξωτερικό.
Δίνεται έμφαση στη σχέση του σχολικού κήπου με τη βιώσιμη ανάπτυξη και αναλύονται δεδομένα από σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται σε διάφορες χώρες. Τέλος δίνονται παραδείγματα με εκπαιδευτικές δραστηριότητες αξιοποίησης του υπαίθριου χώρου και ειδικότερα του σχολικού κήπου ως εκπαιδευτικού εργαλείου για τη διαθεματική, διεπιστημονική και βιωματική προσέγγιση στη διδασκαλία και μάθηση, την εξοικείωση με μεθόδους έρευνας, αλλά και την μελέτη των μηχανισμών διατήρησης της ζωής στη φύση που μπορεί να αποτελέσει το μοντέλο μιας ολιστικής κυκλικής οικονομίας.
H εξέταση του μαθήματος γίνεται με ομαδικές εργασίες με απαλλακτικό χαρακτήρα που εμπλέκουν φοιτητές και φοιτήτριες σε βιωματικές δραστηριότητες και αποσκοπούν στην απόκτηση δεξιοτήτων για σχεδιασμό και υλοποίηση ανάλογων προγραμμάτων στα σχολεία τους.
To μάθημα εξετάζεται με εργασίες ομαδικές απαλλακτικού χαρακτήρα.


ENVIRONMENTAL EDUCATION AND SCHOOL ENVIRONMENT
Elective course  2nd semester  3 units
The content of this course refers to the development, the philosophy, Βthe goals and characteristics of Environmental Education. It also deals with the factors that contributed to its globalization and the conditions that linked it with sustainability
and led to its transformation to Education for Sustainable Development.
Issues tackled in the course include the relation of Environmental Education to various progressive movements the institutional context of its introduction in the Greek School and its role in the development of space values and participatory planning skills of open spaces. Considering the relation among school environment holistic school approaches and sustainable school and the importance of physical school environment in supporting educa-tion for sustainable development, a varied methodological approach is proposed for the use of mainly the school environment but also of the neighbourhood as settings for children’s practice in participatory design approaches aiming at creating sustainable school environments.
Teaching methods suggested in EE such as field study, field survey, concept maps, brainstorming, as well tools for participatory engagement are used to develop an EE project concerning the school environment.

Design criteria, i.e., aesthetic, pedagogical, ecological and functional are presented both as suggestions for the actual design of the schoolgrounds but also as paradigms that prompt and encourage the participation of the school community for the development of a sustainable school environment. Critical analysis of examples of various case studies from Greece and abroad is attempted in an effort to stir the imagination and creativity. Emphasis is placed on the connection between the schoolgrounds and sustainable education and data from various educational projects in different countries are processed. Examples are provided of educational activities that use the schoolgrounds as an educational tool for active learning through cross-thematic, interdisciplinary and experiential approaches to learning. Another aim of the course is acquaintance with research tools and study of mechanisms of life maintenance in nature as a model for cyclic economy. Examinations are based on written team work engaging students in active involvement aiming at supporting build up of skills for the development of relevant projects in their schools

Προτεινόμενα συγγράμματα
Α επιλογή
ΤΙΤΛΟΣ: « Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και σχολικός χώρος» 
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Κωνσταντία Ταμουτσέλη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Επίκεντρο
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 2008
ΤΟΠΟΣ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
προτείνεται το ίδιο σύγγραμμα διότι στο γνωστικό πεδίο του μαθήματος, όπως αυτό έχει διαμορφωθεί για την εκπαίδευση των φοιτητών του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, δεν υπάρχει παρόμοιο στην Ελληνική βιβλιογραφία.
β επιλογή
ΤΙΤΛΟΣ: «ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ:ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΕΜΠΛΟΚΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ»
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ROGER HART
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: EΠIKENTΡO
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 2011
ΤΟΠΟΣ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Κωδικός Εύδοξος: 89512 
γ.Επιλογή
ΤΙΤΛΟΣ: « ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» 
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Ευγενία Φλογαϊτη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Ελληνικά Γράμματα
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 1998
ΤΟΠΟΣ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Κωδικός Εύδοξος: 10144


YE6    2o ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ
EKΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ/ΒΙΩΣΙΜΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: ΔΙΔΑΚΤΙΚΈΣ ΠΡΟΣΕΓΓΊΣΕΙΣ  ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ
Υποχρεωτικό Eπιλεγόμενο μάθημα διδάσκεται στο 7ο Εξάμηνο
Mέσα από το μάθημα αυτό γίνεται μια θεωρητική προσέγγιση της έννοιας, των στόχων και του περιεχομένου της Εκπαίδευσης για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη.
Χρησιμοποιείται η κριτική ανάλυση μελετών περίπτωσης για την προβολή και ανάδειξη των τρόπων σύνδεσης της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης /Εκπαίδευσης για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη με τις ολιστικές σχολικές προσεγγίσεις και το βιώσιμο σχολείο.
Παρουσιάζονται διεθνή κριτήρια για το βιώσιμο σχολείο που αναλύονται και ερμηνεύονται μέσα από κριτική παρουσίαση εφαρμοσμένων προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης καθώς επίσης και τεχνικές ενσωμάτωσης της διάστασης του περιβάλλοντος και της βιωσιμότητας στη διδασκαλία των επί μέρους γνωστικών αντικειμένων στο δημοτικό σχολείο.
Παράλληλα παρουσιάζονται σύγχρονες διδακτικές τεχνικές  και εργαλεία για την Εκπαίδευση για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη για την αξιοποίησή τους στις δραστηριότητες ενός σχεδίου εργασίας.  Οι φοιτητές εφαρμόζουν σχέδια εργασίας στα σχολεία και τα αξιολογούν.

To μάθημα εξετάζεται με εργασίες απαλλακτικού χαρακτήρα.

EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT: TEACHING APPROACHES AND STRATEGIES   3 units
Compulsory Elective course 7th semester
 The course offers a theoretical approach to the definition of the term, the goals and the context of education for sustainable development. Critical analysis of case studies is used to show ways to whole school approaches and sustainable school development through Environmental Education/Education for Sustainability.
Quality criteria for ESD-Schools are analyzed through critical presentation of applied Environmental Education Projects. Practical examples of teaching approaches and techniques that correspond to the systemic, cross-curricular and interdisciplinary nature of Environmental Education /Education for Sustainable Development are presented and analyzed. Examples are also provided of how the environmental and sustainability dimensions can be incorporated in and inform teaching of the various subjects of the curriculum in Primary Schools. Students design activities based on sustainability education teaching approaches, work in groups with children in schools .
Examination is based only in written team assignments.
Προτεινόμενα συγγράμματα "
Α. Eπιλογή : 
ΤΙΤΛΟΣ: "ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΒΙΩΣΙΜΑ ΣΧΟΛΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ "
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: ed. T.Shallcross, J.Robinson, P.Pace, A.Wals
Εισαγωγή Επιμέλεια: Κ΄Ταμουτσέλη
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Επίκεντρο
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 2009
ΤΟΠΟΣ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Κωδικός Εύδοξος: 14921

Β Επιλογή
ΤΙΤΛΟΣ: " ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΙΑ» 
ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Ευγενία Φλογαϊτη. 
ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Ελληνικά Γράμματα
ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΑ: 2006
ΤΟΠΟΣ: ΑΘΗΝΑ
Κωδικός Εύδοξος: 9954

3ο ΕΠΙΛΕΓΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ   Διδάσκεται στο 6ο εξάμηνο,   3 διδακτικές μονάδες
Ε36  ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ

Το μάθημα είναι πρακτικής φύσης και γίνεται σε εργαστήριο Η/Υ (2 φοιτητές ανά υπολογιστή). H αξιολόγηση δεν γίνεται με εξετάσεις αλλά με εργασίες. Οι φοιτητές /φοιτήτριες στα πρώτα θεωρητικά μαθήματα  ενημερώνονται για τα χαρακτηριστικά των Ιστοεξερευνήσεων (WebQuest) και τη χρήση τους στην εκπαιδευτική αξιοποίηση του διαδικτύου για τον περιβαλλοντικό γραμματισμό και τα βήματα που ακολουθούνται κατά το σχεδιασμό ενός WebQuest.

Μέσα παραδείγματα παρουσιάζεται  η πορεία ενός σχεδίου εργασίας με δραστηριότητες που αξιοποιούν σύγχρονες διδακτικές τεχνικές.   Στη συνέχεια οι φοιτητές/τριες συνεργάζονται στο σχεδιασμό τριών webquest με σενάρια που επιλέγουν οι ίδιοι/ες σε συνεργασία με τη διδάσκουσα. Το σχέδιο αυτό μετά την τελική του παρουσίαση ενώπιον των συμφοιτητών/τριών και αφού ληφθούν υπόψη οι επισημάνσεις της διδάσκουσας και των συμφοιτητών/ριών διαμορφώνεται στη τελική του μορφή η οποία αναρτάται στο διαδίκτυο στο Zunal.com.

  ΕΝVIRONMENTA ADUCATION AND NEW TECHNOLOGIES
 Elective course 6th semester  3units
Aims of this course is the familiarization of the students with the search of websites, web spaces and web gates for Environmental Education as well as Education for Sustainable Development. Students are acquainted with the methodology that pertains to the development of teaching material throughthe study of various examples that can be reached in the web.

They are required to design teaching material related to an environmental problems of their choice and to develop it according to the web-quest environment. It is on the basis of this material that students are examined and assessed.
ΠΡΟΤΕΙΝΌΜΕΝΑ ΣΥΓΓΡΆΜΜΑΤΑ
  1.  Leslie Paas, IISD Associate with Heather Creech, Director, Knowledge Communications(2008). «How Information and Communications Technologies Can Support Education for Sustainable Development» http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.1.1.423.24292.
  2.  Ταστσίδης ,Π.,   Χατζημιχαήλ ,Μ. ,Αντωνίου, Π.. «Το WebQuest ως Εργαλείο Μάθησης στην Περιβαλλοντική Αγωγή: Διδακτική Πρόταση: «Προβλήματα του Περιβάλλοντος» http://kpe-kastor.kas.sch.gr/peekpe/proceedings/synedria_8_did_prot/Tastsidis_et_al.pdf3.
  3.  Γαγάτση Ε. Η χρήση των ιστοεξερευνήσεων ως εκπαιδευτικά εργαλεία για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση.http://kpe-kastor.kas.sch.gr/peekpe/proceedings/synedria_poster/Gagatsi.pdf
 .    4.New Technologies, Education for Sustainable Development and Critical Pedagogy   Vassilios       Makrakis     & Nelly Kostoulas-Makrakis (Eds.)   http://users.uoa.gr/~zsmyrnaiou/conferences_after2008/e-    Book_Collection_crete_2012.pdf
               

Παραδείγματα εργασιών φοιτητών και φοιτητριών στο μάθημα Νέες Τεχνολογίες και Περιβάλλον

από τα ακαδημαϊκά έτη  2010-11 και 2011-12  2012-2013  2013-14



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.